VENISE

Publications de l’équipe VENISE

Publications récentes

  • Communication dans un congrès

    Florian Apavou. Sonification pour l’accessibilité des jeux VR et de l’entraînement sportif aux personnes aveugles et malvoyantes. IHM’24 – 35e Conférence Internationale Francophone sur l’Interaction Humain-Machine, AFIHM; Sorbonne Université, Mar 2024, Paris, France. ⟨hal-04490411⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Paul Roux, Yujiro Okuya, Jean-Claude Martin. Simulation virtuelle : développement du jeu sérieux Sivipsy pour l’enseignement de la psychiatrie aux étudiants en santé. Symposium virtuel MAPS2 – Management et Psychiatrie – Impact et pilotage des innovations numériques en santé mentale., Jun 2021, Virtuel – Online, France. ⟨hal-04476857⟩

    CPUCognition Perception et Usages, VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Pierre Martin, Stéphane Masfrand, Yujiro Okuya, Patrick Bourdot. A VR-CAD Data Model for Immersive Design: The cRea-VR Proof of Concept.. 4th International Conference, AVR 2017, Jun 2017, Ugento, Lecce, Italy. pp.222-241, ⟨10.1007/978-3-319-60922-5⟩. ⟨hal-04468062⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Poster de conférence

    Yujiro Okuya, Nicolas Ladeveze, Cédric Fleury, Patrick Bourdot. VR-CAD Framework for Parametric Data Modification with a 3D Shape-based Interaction. International Conference on Virtual Reality and Augmented Reality (EuroVR), Dec 2017, Laval, France. ⟨hal-04327386⟩

    EX-SITU, VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Article dans une revue

    Davide Spalvieri, Anne-Marine Mauviel, Matthieu Lambert, Nicolas Férey, Sophie Sacquin-Mora, et al.. Design – a new way to look at old molecules. Journal of Integrative Bioinformatics, 2022, 19 (2), pp.20220020. ⟨10.1515/jib-2022-0020⟩. ⟨hal-03793308⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Chapitre d'ouvrage

    Valentin Bauer, Dimitri Soudoplatoff, Leonard Menon, Amandine Pras. Binaural Headphone Monitoring to Enhance Musicians’ Immersion in Performance. Advances in Fundamental and Applied Research on Spatial Audio, IntechOpen, 2022, 978-1-83969-006-8. ⟨10.5772/intechopen.104845⟩. ⟨hal-04447847⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Article dans une revue

    Anna N Nagele, Valentin Bauer, Patrick G T Healey, Joshua D Reiss, Henry Cooke, et al.. Interactive Audio Augmented Reality in Participatory Performance. Frontiers in Virtual Reality, 2021, 1 (610320), ⟨10.3389/frvir.2020.610320⟩. ⟨hal-04447862⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Florian Apavou, Tifanie Bouchara Bouchara, Jacques Shoetter. Multisense Blind Shooter: Auditory mobile application to assist blind and visually impaired people in target shooting. Disab2022, Workshop “Engineering Interactive Computing Systems for People with Disabilities”. 14th ACM SIGCHI Symposium on Engineering Interactive Computing Systems (EICS2022)., Jun 2022, Nice, France. ⟨hal-04429146⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Julien Nelson, Xavier Malon, Nicolas Férey. Analyzing Interaction Dynamics at the Fuzzy Front-End of Innovation Projects: A Tool for Prospective Ergonomics. 20th Congress of the International Ergonomics Association (IEA 2018), International Ergonomics Association, Aug 2018, Florence, France. pp.1001-1007, ⟨10.1007/978-3-319-96071-5_102⟩. ⟨hal-04425055⟩

    VENISE

    Année de publication

  • Communication dans un congrès

    Antoine Bourachot, Tifanie Bouchara Bouchara, Olivier Cornet. Impact of an audio-haptic strap to augment immersion in VR video gaming: a pilot study. AM ’23: Audio Mostly 2023, Aug 2023, Edinburgh & Online, United Kingdom. pp.147-153, ⟨10.1145/3616195.3616202⟩. ⟨hal-04427047⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Article dans une revue

    Marine Gaffard, Clémence Bourlon, Tristan-Gael Bara, Marika Urbanski, Tifanie Bouchara Bouchara, et al.. Assessment of visual and auditory spatial neglect in immersive virtual reality: A case study. Revue de neuropsychologie, 2023, 15 (4), pp.229-236. ⟨10.1684/nrp.2023.0769⟩. ⟨hal-04424713⟩

    VENISE

    Année de publication

  • Communication dans un congrès

    Inoussa Ouedraogo, Huyen Nguyen, Patrick Bourdot. Selection of Expanded Data Points in Immersive Analytics. VRST ’22: 28th ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology, Nov 2022, Tsukuba, Japan. pp.1-2, ⟨10.1145/3562939.3565645⟩. ⟨hal-04408863⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Valentin Bauer, Ali Adjorlu, Linnea Bjerregaard Pedersen, Tifanie Bouchara Bouchara, Stefania Serafin. Music Therapy in Virtual Reality for Autistic Children with Severe Learning Disabilities. VRST 2023: 29th ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology, Oct 2023, Christchurch, New Zealand. pp.1-9, ⟨10.1145/3611659.3615713⟩. ⟨hal-04415204⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Liwen Wang, Christian Sandor. Can You Perceive the Size Change? Discrimination Thresholds for Size Changes in Augmented Reality. 18th EuroXR 2021: Virtual Reality and Mixed Reality, Nov 2021, Milan, Italy. pp.25-36, ⟨10.1007/978-3-030-90739-6_2⟩. ⟨hal-04358138⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Article dans une revue

    Xuanyu Wang, Hui Ye, Christian Sandor, Weizhan Zhang, Hongbo Fu. Predict-and-Drive: Avatar Motion Adaption in Room-Scale Augmented Reality Telepresence with Heterogeneous Spaces. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 2022, 28 (11), pp.3705-3714. ⟨10.1109/tvcg.2022.3203109⟩. ⟨hal-04357778⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Article dans une revue

    A. Guilbert, Tristan-Gaël Bara, Tifanie Bouchara Bouchara, M. Gaffard, C. Bourlon. Feasibility and relevance of an immersive virtual reality cancellation task assessing far space in unilateral spatial neglect. Journal of neuropsychology, 2023, pp.1-12. ⟨10.1111/jnp.12353⟩. ⟨hal-04356042⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Iuliia Zhurakovskaia, Jeanne Vézien, Cécile de Hosson, Patrick Bourdot. Immersive Serious Games for Learning Physics Concepts: The Case of Density. EuroXR 2021, EuroXR, Nov 2021, Milan, Italy. pp.164-170, ⟨10.1007/978-3-030-90739-6_12⟩. ⟨hal-04371090⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Iuliia Zhurakovskaia, Jeanne Vezien, Patrick Bourdot. Teaching with a companion: the case of gravity. 2022 International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), University Politehnica of Bucharest, Jul 2022, Bucharest, Romania. pp.344-348, ⟨10.1109/ICALT55010.2022.00108⟩. ⟨hal-04371126⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Dávid Maruscsák, Dániel Besnyő, Gábor Szűcs, Jeanne Vézien, Christian Sandor. MiniGI: Guerilla Mappings in Miniature. SA ’23: SIGGRAPH Asia 2023, Dec 2023, Sydney NSW Australia, France. pp.1-1, ⟨10.1145/3610549.3614612⟩. ⟨hal-04358179⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Jayson Haebich, Christian Sandor, Alvaro Cassinelli. Integration of stereoscopic laser-based geometry into 3D video using DLP Link synchronisation. SA ’21: SIGGRAPH Asia 2021, Dec 2021, Tokyo Japan, France. pp.1-2, ⟨10.1145/3476122.3484833⟩. ⟨hal-04358198⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Article dans une revue

    Klen Čopič Pucihar, Nuwan Attygalle, Matjaz Kljun, Christian Sandor, Luis Leiva. Solids on Soli: Millimetre-Wave Radar Sensing through Materials. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction , 2022, 6 (EICS), pp.1-19. ⟨10.1145/3532212⟩. ⟨hal-04357827⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Article dans une revue

    Daniel Eckhoff, Christian Sandor, Gladys L Y Cheing, Jan Schnupp, Alvaro Cassinelli. Thermal pain and detection threshold modulation in augmented reality. Frontiers in Virtual Reality, 2022, 3, ⟨10.3389/frvir.2022.952637⟩. ⟨hal-04357795⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Article dans une revue

    Liwen Wang, Shaoyu Cai, Christian Sandor. Perceptual thresholds of visual size discrimination in augmented and virtual reality. Computers and Graphics, 2023, 117, pp.105 – 113. ⟨10.1016/j.cag.2023.10.001⟩. ⟨hal-04357737⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Daniel Eckhoff, Alvaro Cassinelli, Christian Sandor. Heat Pain Threshold Modulation Through Experiencing Burning Hands in Augmented Reality. 2021 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality Adjunct (ISMAR-Adjunct), Oct 2021, Bari, Italy. pp.352-353, ⟨10.1109/ISMAR-Adjunct54149.2021.00079⟩. ⟨hal-04358164⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Qiaochu Wang, Christian Sandor. Fisheye vs Rubber Sheet: Supporting Visual Search and Fine Motor Skills in Augmented Reality. 2021 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality Adjunct (ISMAR-Adjunct), Oct 2021, Bari, France. pp.389-390, ⟨10.1109/ISMAR-Adjunct54149.2021.00089⟩. ⟨hal-04358158⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Liwen Wang, Christian Sandor. An Empirical Study of Size Discrimination in Augmented Reality. 2021 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality Adjunct (ISMAR-Adjunct), Oct 2021, Bari, France. pp.384-386, ⟨10.1109/ISMAR-Adjunct54149.2021.00087⟩. ⟨hal-04358153⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Pui Chung Wong, Christian Sandor, Alvaro Cassinelli. Recognition of Gestures over Textiles with Acoustic Signatures. SA ’21: SIGGRAPH Asia 2021, Dec 2021, Tokyo Japan, France. pp.1-2, ⟨10.1145/3476122.3484835⟩. ⟨hal-04358194⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Proceedings/Recueil des communications

    Shuzo John, Ayumi Kimura, Christian Sandor, Maki Sugimoto. Proceedings of ACM SIGGRAPH Asia XR 2021. SA ’21: SIGGRAPH Asia 2021, ACM, 2021, ⟨10.1145/3478514⟩. ⟨hal-04358243⟩

    VENISE

    Année de publication

  • Communication dans un congrès

    Akihiro Kiuchi, Anran Qi, Eve Mingxiao Li, David Maruscsak, Christian Sandor, et al.. PerfectFit: Custom-Fit Garment Design in Augmented Reality. SA ’23: SIGGRAPH Asia 2023, Dec 2023, Sydney NSW Australia, France. pp.1-2, ⟨10.1145/nnnnnnn.nnnnnnn⟩. ⟨hal-04358171⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Proceedings/Recueil des communications

    June Kim, Mark Billinghurst, Christian Sandor. Proceedings of ACM SIGGRAPH Asia 2023 XR. SIGGRAPH Asia 2023 XR, ACM, 2023, ⟨10.1145/3610549⟩. ⟨hal-04358207⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Chapitre d'ouvrage

    André Lanrezac, Nicolas Férey, Marc Baaden. Interactive Molecular Dynamics. Comprehensive Computational Chemistry, 3, Elsevier, pp.454-474, 2024, ⟨10.1016/B978-0-12-821978-2.00115-X⟩. ⟨hal-04307111⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • N°spécial de revue/special issue

    Gabriel Zachmann, Mariano Alcañiz Raya, Patrick Bourdot, Maud Marchal, Jeanine Stefanucci, et al.. Virtual Reality and Mixed Reality: 19th EuroXR International Conference, EuroXR 2022, Stuttgart, Germany, September 14–16, 2022, Proceedings. 13484, 2022, Lecture Notes in Computer Science, ⟨10.1007/978-3-031-16234-3⟩. ⟨hal-04284671⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Article dans une revue

    Huyen Nguyen, Charles Pontonnier, Simon Hilt, Thierry Duval, Georges Dumont. VR-based Operating Modes and Metaphors for Collaborative Ergonomic Design of Industrial Workstations. Journal on Multimodal User Interfaces, 2016, 11 (1), pp.97-111. ⟨10.1007/s12193-016-0231-x⟩. ⟨hal-01381243⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Article dans une revue

    Valentin Bauer, Tifanie Bouchara Bouchara, Olivier Duris, Charlotte Labossière, Marie-Noëlle Clément, et al.. Head-mounted augmented reality to support reassurance and social interaction for autistic children with severe learning disabilities. Frontiers in Virtual Reality, 2023, 4, ⟨10.3389/frvir.2023.1106061⟩. ⟨hal-04199416⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Chapitre d'ouvrage

    Arcadio Reyes-Lecuona, Tifanie Bouchara, Lorenzo Picinali. Chapter 4. Immersive Sound for XR. Mariano Alcañiz; Marco Sacco; Jolanda G. Tromp. Roadmapping Extended Reality: Fundamentals and Applications, 1, Wiley, 2022, 9781119865148. ⟨10.1002/9781119865810.ch4⟩. ⟨hal-04199448⟩

    VENISE

    Année de publication

  • Communication dans un congrès

    Marine Gaffard, Clémence Bourlon, Tristan-Gaël Bara, Tifanie Bouchara, Alma Guilbert. Évaluation de la négligence spatiale unilatérale en réalité virtuelle : une étude de cas. Journées de Neurologie de Langue Française 2023, Apr 2023, Lyon, France. pp.S89, ⟨10.1016/j.neurol.2023.01.450⟩. ⟨hal-04074710⟩

    VENISE

    Année de publication

  • Communication dans un congrès

    Florian Apavou, Tifanie Bouchara, Patrick Bourdot. Accessibilité des jeux vidéo et tir sportif en réalité virtuelle aux personnes aveugles et malvoyantes. JJCAAS 2023 : Journées Jeunes Chercheurs en Audition, Acoustique musicale et Signal audio, Société Française d’Acoustique [SFA], Sciences et Technologies de la Musique et du Son [UMRUnité Mixte de Recherche 9912 – STMS], Apr 2023, Paris, France. ⟨hal-04073760⟩

    VENISE

    Année de publication

  • Communication dans un congrès

    Bastien Vincke, Mohamed Anis Ghaoui, Nicolas Férey, Xavier Martinez, Loïc Brochot. Modular and Flexible Tangible Molecular Interface for Interactive Molecular Simulation Based on Internet of Things Approach. International Conference on Virtual Reality and Augmented Reality. EuroVR 2019, Oct 2019, Tallinn, Estonia. pp.24-32, ⟨10.1007/978-3-030-31908-3_2⟩. ⟨hal-04054589⟩

    VENISE

    Année de publication

  • Communication dans un congrès

    Michele De Bonis, Huyen Nguyen, Patrick Bourdot. A Literature Review of User Studies in Extended Reality Applications for Archaeology. 2022 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality (ISMAR), Oct 2022, Singapore, Singapore. pp.92-101, ⟨10.1109/ISMAR55827.2022.00023⟩. ⟨hal-04021383⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Poster de conférence

    Alex Tek, Benoist Laurent, Nicolas Férey, Marc Baaden. A Multimodal VR Framework for Interactive Molecular Simulations. EuroVR-EVE 2010, Nov 2010, Orsay, France. ⟨hal-03977463⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Thèse

    Valentin Bauer. Exploring Multisensory Extended Reality Approaches for Autistic Children : Improve Well-Being and Assess Auditory Perception. Human-Computer Interaction [cs.HC]. Université Paris-Saclay, 2023. English. ⟨NNT : 2023UPASG007⟩. ⟨tel-03990847⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Cédric Fleury, Nicolas Ferey, Jean-Marc Vézien, Patrick Bourdot. Remote Collaboration across Heterogeneous Large Interactive Spaces. IEEE VR International Workshop on 3D Collaborative Virtual Environments (3DCVE 2015), Mar 2015, Arles, France. ⟨10.1109/3DCVE.2015.7153591⟩. ⟨hal-01242306⟩

    EX-SITU, VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Poster de conférence

    Nawel Khenak, Jeanne Vezien, Patrick Bourdot. Using Augmented Reality Guides for Insertion Task: A qualitative Study. 15th EuroVR International Conference, EuroVR 2018, Oct 2018, Londres, United Kingdom. ⟨hal-03078640⟩

    VENISE

    Année de publication

  • Ouvrages

    Lucio Tommaso de Paolis, Patrick Bourdot. Augmented Reality, Virtual Reality, and Computer Graphics: 7th International Conference, AVR 2020, Lecce, Italy, September 7-10, 2020, Proceedings, Part I. Springer International Publishing, 12242, 2020, Lecture Notes in Computer Science, ⟨10.1007/978-3-030-58465-8⟩. ⟨hal-03453724⟩

    VENISE

    Année de publication

  • Communication dans un congrès

    Valentin Bauer. Musiques électroniques et technologies immersives visuelles. CIEREC – Colloque International “Mondes Spatialisés. Composition et spatialisation sonore et musicale dans les environnements en réalité virtuelle, augmentée et mixte”, Nov 2020, Saint-Étienne, France. ⟨hal-03822570⟩

    VENISE

    Année de publication

  • Article dans une revue

    André Lanrezac, Benoist Laurent, Hubert Santuz, Nicolas Férey, Marc Baaden. Fast and Interactive Positioning of Proteins within Membranes. Algorithms, 2022, 15 (11), pp.415. ⟨10.3390/a15110415⟩. ⟨hal-03873725⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Nicolas Férey, Bastien Vincke, Mohamed Anis Ghaoui. Interface moléculaire tangible, modulaire, articulée, sans fil et sans marqueur, basée sur l’internet des objets. 33e conférence internationale francophone sur l’Interaction Humain-Machine (IHM’22), AFIHM, Apr 2022, Namur, Belgique. ⟨hal-03835651⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • N°spécial de revue/special issue

    Lucio Tommaso de Paolis, Pasquale Arpaia, Patrick Bourdot. Augmented Reality, Virtual Reality, and Computer Graphics – 8th International Conference, AVR 2021, Virtual Event, September 7-10, 2021, Proceedings. 12980, 2021, Lecture Notes in Computer Science, ⟨10.1007/978-3-030-87595-4⟩. ⟨hal-03830208⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • N°spécial de revue/special issue

    Patrick Bourdot, Mariano Alcañiz Raya, Pablo Figueroa, Victoria Interrante, Torsten Kuhlen, et al.. Virtual Reality and Mixed Reality – 18th EuroXR International Conference, EuroXR 2021, Milan, Italy, November 24-26, 2021, Proceedings. 13105, 2021, Lecture Notes in Computer Science, ⟨10.1007/978-3-030-90739-6⟩. ⟨hal-03830133⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Article dans une revue

    Valentin Bauer, Tifanie Bouchara Bouchara, Patrick Bourdot. Extended Reality Guidelines for Supporting Autism Interventions Based on Stakeholders’ Needs. Journal of Autism and Developmental Disorders, 2022, ⟨10.1007/s10803-022-05447-9⟩. ⟨hal-03817642⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Linnea Bjerregaard Pedersen, Ali Adjorlu, Valentin Bauer. Exploring the Possibilities of Music Therapy in Virtual Reality: Social Skills Training for Adolescents with Autism Spectrum Disorder. 19th Sound and Music Computing Conference, Jun 2022, Saint-Etienne, France. ⟨hal-03817710⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Valentin Bauer, Tifanie Bouchara Bouchara, Olivier Duris, Charlotte Labossière, Marie-Noëlle Clément, et al.. Evaluating the Acceptability and Usability of a Head-Mounted Augmented Reality Approach for Autistic Children With High Support Needs. 19th EuroXR International Conference (EuroXR 2022), Sep 2022, Stuttgart, Germany. pp.53-72, ⟨10.1007/978-3-031-16234-3_4⟩. ⟨hal-03817648⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Poster de conférence

    Valentin Bauer, Tifanie Bouchara Bouchara, Patrick Bourdot. Conception d’une application multisensorielle de réalité augmentée destinée au bien-être d’enfants avec autisme modéré à sévère. Handiversité 2021, Apr 2021, Orsay, France. . ⟨hal-03817672⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Huyen Nguyen, Thomas Bruhn, Christian Sandor, Patrick Bourdot. Absence Agents: Mitigating Interruptions in Extended Reality Remote Collaboration. 2022 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Abstracts and Workshops (VRW), Mar 2022, Christchurch, New Zealand. pp.554-555, ⟨10.1109/VRW55335.2022.00128⟩. ⟨hal-03747408⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Miriam Punzi, Nicolas Ladeveze, Huyen Nguyen, Brian Ravenet. ImCasting: Nonverbal Behaviour Reinforcement Learning of Virtual Humans through Adaptive Immersive Game. IUI ’22: 27th International Conference on Intelligent User Interfaces, Mar 2022, Helsinki, Finland. pp.62-65, ⟨10.1145/3490100.3516475⟩. ⟨hal-03747416⟩

    ASARD, CPUCognition Perception et Usages, VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Valentin Bauer, Tifanie Bouchara Bouchara, Patrick Bourdot. Designing an Extended Reality Application to Expand Clinic-Based Sensory Strategies for Autistic Children Requiring Substantial Support: Participation of Practitioners. 2021 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality Adjunct (ISMAR-Adjunct), Oct 2021, Bari, France. pp.254-259, ⟨10.1109/ISMAR-Adjunct54149.2021.00059⟩. ⟨hal-03817662⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Yiran Zhang, Thi Thuong Huyen Nguyen, Nicolas Ladevèze, Cédric Fleury, Patrick Bourdot. Virtual Workspace Positioning Techniques during Teleportation for Co-located Collaboration in Virtual Reality using HMDs. IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (VR), Mar 2022, Christchurch, New Zealand. pp.674-682, ⟨10.1109/VR51125.2022.00088⟩. ⟨hal-03707923⟩

    ASARD, VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Chapitre d'ouvrage

    Yujiro Okuya, Nicolas Ladevèze, Olivier Gladin, Cédric Fleury, Patrick Bourdot. Collaborative VR-CAD for Industrial Product Design: CAD Parameter Modification with 3D Interaction on Heterogeneous Immersive Platforms. Manufacturing in the Era of 4th Industrial Revolution, 3, World Scientific, pp.17-47, 2021, Augmented, Virtual and Mixed Reality Applications in Advanced Manufacturing, ⟨10.1142/9789811222863_0002⟩. ⟨hal-03707635⟩

    ASARD, EX-SITU, VENISE

    Année de publication

  • Article dans une revue

    Marc Baaden, Olivier Delalande, Nicolas Ferey, Samuela Pasquali, Jérôme Waldispühl, et al.. Ten simple rules to create a serious game, illustrated with examples from structural biology. PLoS Computational Biology, 2018, 14 (3), pp.e1005955. ⟨10.1371/journal.pcbi.1005955⟩. ⟨hal-01744190⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Yujiro Okuya, Nicolas Ladeveze, Olivier Gladin, Cédric Fleury, Patrick Bourdot. Distributed Architecture for Remote Collaborative Modification of Parametric CAD Data. IEEE VR International Workshop on 3D Collaborative Virtual Environments (3DCVE 2018), Mar 2018, Reutlingen, Germany. ⟨hal-01849289⟩

    ASARD, EX-SITU, VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • N°spécial de revue/special issue

    Lucio Tommaso De Paolis, Patrick Bourdot. Augmented Reality, Virtual Reality, and Computer Graphics – 5th International Conference, AVR 2018, Otranto, Italy, June 24-27, 2018, Proceedings, Part I. Springer. Jun 2018, Lecture Notes in Computer Science, 10850, 2018, 978-3-319-95269-7. ⟨10.1007/978-3-319-95270-3⟩. ⟨hal-02365749⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • N°spécial de revue/special issue

    Lucio Tommaso De Paolis, Patrick Bourdot. Augmented Reality, Virtual Reality, and Computer Graphics – 5th International Conference, AVR 2018, Otranto, Italy, June 24-27, 2018, Proceedings, Part II. Springer. Jun 2018, Lecture Notes in Computer Science, 10851, 2018, 978-3-319-95281-9. ⟨10.1007/978-3-319-95282-6⟩. ⟨hal-02365780⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • N°spécial de revue/special issue

    Patrick Bourdot, Sue Cobb, Victoria Interrante, Hirokazu Kato, Didier Stricker. Virtual Reality and Augmented Reality – 15th EuroVR International Conference, EuroVR 2018, London, UK, October 22-23, 2018, Proceedings. Springer. Oct 2018, London, United Kingdom. Lecture Notes in Computer Science, 11162, 2018, 978-3-030-01789-7. ⟨10.1007/978-3-030-01790-3⟩. ⟨hal-02365601⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Article dans une revue

    Yujiro Okuya, Nicolas Ladeveze, Cédric Fleury, Patrick Bourdot. ShapeGuide: Shape-Based 3D Interaction for Parameter Modification of Native CAD Data. Frontiers in Robotics and AI, 2018, 5, ⟨10.3389/frobt.2018.00118⟩. ⟨hal-01958226⟩

    ASARD, EX-SITU, VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Thèse

    Alexandre Kouyoumdjian. Sélection de cibles en mouvement : contexte, modèles, et paradigmes d’aide à la sélection. Interface homme-machine [cs.HC]. Université Paris Saclay (COmUE), 2018. Français. ⟨NNT : 2018SACLS606⟩. ⟨tel-02163235⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Weiya Chen, Yangliu Hu, Nicolas Ladeveze, Patrick Bourdot. Quick Estimation of Detection Thresholds for Redirected Walking with Method of Adjustment. 2019 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (IEEE VR 2019), Mar 2019, Osaka, Japan. pp.878-879, ⟨10.1109/VR.2019.8798146⟩. ⟨hal-02363381⟩

    ASARD, VENISE

    Année de publication

  • Communication dans un congrès

    Nawel Khenak, Jean-Marc Vezien, David Thery, Patrick Bourdot. Spatial Presence in Real and Remote Immersive Environments. 2019 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (IEEE VR 2019), Mar 2019, Osaka, Japan. pp.1016-1017, ⟨10.1109/VR.2019.8797801⟩. ⟨hal-02351609⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • N°spécial de revue/special issue

    Lucio Tommaso De Paolis, Patrick Bourdot. Augmented Reality, Virtual Reality, and Computer Graphics – 6th International Conference, AVR 2019, Santa Maria al Bagno, Italy, June 24-27, 2019, Proceedings, Part I. Lecture Notes in Computer Science, 11613, 2019, 978-3-030-25964-8. ⟨10.1007/978-3-030-25965-5⟩. ⟨hal-02364059⟩

    VENISE

    Année de publication

  • N°spécial de revue/special issue

    Lucio Tommaso De Paolis, Patrick Bourdot. Augmented Reality, Virtual Reality, and Computer Graphics – 6th International Conference, AVR 2019, Santa Maria al Bagno, Italy, June 24-27, 2019, Proceedings, Part II. Springer. Lecture Notes in Computer Science, 11614, 2019, 978-3-030-25998-3. ⟨10.1007/978-3-030-25999-0⟩. ⟨hal-02364094⟩

    VENISE

    Année de publication

  • Communication dans un congrès

    Nawel Khenak, Jean-Marc Vézien, Patrick Bourdot. The Construction and Validation of the SP-IE Questionnaire: An Instrument for Measuring Spatial Presence in Immersive Environments. 16th EuroVR International Conference (Euro VR 2019), Oct 2019, Tallinn, Estonia. pp.201-225, ⟨10.1007/978-3-030-31908-3_13⟩. ⟨hal-02363800⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Yiran Zhang, Nicolas Ladeveze, Cédric Fleury, Patrick Bourdot. Switch Techniques to Recover Spatial Consistency Between Virtual and Real World for Navigation with Teleportation. EuroVR 2019 – 16th EuroVR International Conference, Oct 2019, Tallinn, Estonia. pp.3-23, ⟨10.1007/978-3-030-31908-3_1⟩. ⟨hal-02363715⟩

    ASARD, EX-SITU, VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Weiya Chen, Nicolas Ladeveze, Wei Hu, Shiqi Ou, Patrick Bourdot. Comparison Between the Methods of Adjustment and Constant Stimuli for the Estimation of Redirection Detection Thresholds. 16th EuroVR International Conference, EuroVR 2019, Oct 2019, Tallin, Estonia. pp.226-245, ⟨10.1007/978-3-030-31908-3_14⟩. ⟨hal-02363866⟩

    ASARD, VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • N°spécial de revue/special issue

    Patrick Bourdot, Victoria Interrante, Luciana P. Nedel, Nadia Magnenat-Thalmann, Gabriel Zachmann. Virtual Reality and Augmented Reality – 16th EuroVR International Conference, EuroVR 2019, Proceedings. Springer. Oct 2019, Tallinn, Estonia. Lecture Notes in Computer Science, 11883, 2019, 978-3-030-31907-6. ⟨10.1007/978-3-030-31908-3⟩. ⟨hal-02363929⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Thèse

    Yujiro Okuya. CAD Modification Techniques for Design Reviews on Heterogeneous Interactive Systems. Human-Computer Interaction [cs.HC]. Université Paris Saclay (COmUE), 2019. English. ⟨NNT : 2019SACLS450⟩. ⟨tel-02883807⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Mengchen Wang, Nicolas Ferey, Patrick Bourdot, Frédéric Magoulès. Interactive 3D Fluid Simulation: Steering the Simulation in Progress Using Lattice Boltzmann Method. 2019 18th International Symposium on Distributed Computing and Applications for Business Engineering and Science (DCABES), Nov 2019, Wuhan, China. pp.72-75, ⟨10.1109/DCABES48411.2019.00025⟩. ⟨hal-02399846⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Mengchen Wang, Nicolas Ferey, Patrick Bourdot, Frédéric Magoulès. Using Asynchronous Simulation Approach for Interactive Simulation. 2019 18th International Symposium on Distributed Computing and Applications for Business Engineering and Science (DCABES), Nov 2019, Wuhan, China. pp.84-87, ⟨10.1109/DCABES48411.2019.00028⟩. ⟨hal-02399881⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Yujiro Okuya, Olivier Gladin, Nicolas Ladevèze, Cédric Fleury, Patrick Bourdot. Investigating Collaborative Exploration of Design Alternatives on a Wall-Sized Display. CHI 2020 – ACM Conference on Human Factors in Computing Systems, Apr 2020, Honolulu, United States. pp.1-12, ⟨10.1145/3313831.3376736⟩. ⟨hal-02947245⟩

    ASARD, EX-SITU, VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Article dans une revue

    Nawel Khenak, Jeanne Vézien, David Théry, Patrick Bourdot. Spatial Presence in Real and Remote Immersive Environments and the Effect of Multisensory Stimulation. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 2020, 27 (3), pp.287-308. ⟨10.1162/pres_a_00332⟩. ⟨hal-03328317⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Article dans une revue

    Bastien Vincke, Mohamed Anis Ghaoui, Nicolas Ferey, Xavier Martinez. Physical, Modular and Articulated Interface for Interactive Molecular Manipulation. Sensors, 2020, 20 (18), pp.5415. ⟨10.3390/s20185415⟩. ⟨hal-03030681⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Yiran Zhang, Nicolas Ladevèze, Thi Thuong Huyen Nguyen, Cédric Fleury, Patrick Bourdot. Virtual Navigation considering User Workspace: Automatic and Manual Positioning before Teleportation. VRST ’20 – 26th ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology, Nov 2020, Virtual, Canada. pp.1-11, ⟨10.1145/3385956.3418949⟩. ⟨hal-03066078⟩

    ASARD, EX-SITU, VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • N°spécial de revue/special issue

    Patrick Bourdot, Victoria Interrante, Regis Kopper, Anne-Hélène Olivier, Hideo Saito, et al.. Virtual Reality and Augmented Reality – 17th EuroVR International Conference, EuroVR 2020, Valencia, Spain, November 25-27, 2020, Proceedings. Lecture Notes in Computer Science, 12499, 2020, 978-3-030-62654-9. ⟨10.1007/978-3-030-62655-6⟩. ⟨hal-03066308⟩

    VENISE

    Année de publication

  • Article dans une revue

    Nawel Khenak, Jeanne Vézien, Patrick Bourdot. Effectiveness of Augmented Reality Guides for Blind Insertion Tasks. Frontiers in Virtual Reality, 2020, 1, ⟨10.3389/frvir.2020.588217⟩. ⟨hal-03051929⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Huyen Nguyen, Tomasz Bednarz. User Experience in Collaborative Extended Reality: Overview Study. The 17th EuroVR International Conference, Nov 2020, Valencia, Spain. pp.41-70, ⟨10.1007/978-3-030-62655-6_3⟩. ⟨hal-03030601⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Article dans une revue

    Nawel Khenak, Jeanne Vezien, Patrick Bourdot. Spatial Presence, Performance, and Behavior between Real, Remote, and Virtual Immersive Environments. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 2020, 26 (12), pp.3467-3478. ⟨10.1109/TVCG.2020.3023574⟩. ⟨hal-03329988⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Yiran Zhang, Sy-Thanh Ho, Nicolas Ladeveze, Thi Thuong Huyen Nguyen, Cédric Fleury, et al.. In Touch with Everyday Objects: Teleportation Techniques in Virtual Environments Supporting Tangibility. Workshop on Everyday Virtual Reality (WEVR), IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces, Mar 2021, Lisbon (virtual), Portugal. pp.278-283, ⟨10.1109/VRW52623.2021.00057⟩. ⟨hal-03328157⟩

    ASARD, EX-SITU, VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Valentin Bauer, Tifanie Bouchara Bouchara. First Steps Towards Augmented Reality Interactive Electronic Music Production. IEEE VR Workshop on Sonic Interaction for Virtual Environments, Mar 2021, Lisbon, Portugal. ⟨10.1109/VRW52623.2021.00024⟩. ⟨hal-03183302⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Mengchen Wang, Nicolas Férey, Frédéric Magoulès, Patrick Bourdot. Interactive simulation for easy decision-making in fluid dynamics. Eurographics, May 2021, Vienna, Austria. ⟨10.2312/egs.20211022⟩. ⟨hal-03328156⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Thèse

    Yiran Zhang. Spatial consistency between real and virtual workspaces for individual and collaborative tasks in virtual environments. Human-Computer Interaction [cs.HC]. Université Paris-Saclay, 2021. English. ⟨NNT : 2021UPASG107⟩. ⟨tel-03628367⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Thèse

    Mengchen Wang. Modèle distribué et asynchrone pour la simulation interactive en mécanique des fluides : vers une plateforme de jeu sérieux pour l’aide à la prise de décision. Modélisation et simulation. Université Paris-Saclay, 2021. Français. ⟨NNT : 2021UPASG113⟩. ⟨tel-03609841⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Article dans une revue

    Jean-Marc Vézien, Bob Menelas, J Nelson, Lorenzo Picinali, Patrick Bourdot, et al.. Multisensory VR exploration for computer fluid dynamics in the CoRSAIRe project. Virtual Reality, 2009, 13, pp.257-271. ⟨hal-01631932⟩

    VENISE

    Année de publication

  • Autre publication scientifique

    Marc Baaden, Matthieu Dreher, Nicolas Ferey, Sébastien Limet, Jessica Prevoteau-Jonquet, et al.. Vitamins : Visual and In Situ Analytics for Molecular Interactive Simulation. 2014. ⟨hal-01313096⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Communication dans un congrès

    Brian F. G. Katz, Dalai Q. Felinto, Damien Touraine, David Poirier-Quinot, Patrick Bourdot. BlenderVR: Open-source framework for interactive and immersive VR. IEEE Virtual Reality (IEEE VR), 2015, Arles, Unknown Region. pp.203-204. ⟨hal-01789766⟩

    VENISE

    Année de publication

  • Communication dans un congrès

    Alexandre Kouyoumdjian, Nicolas Ferey, Patrick Bourdot, Stéphane Huot. Characterizing the Influence of Motion Parameters on Performance when Acquiring Moving Targets. 15th Human-Computer Interaction (INTERACT), Sep 2015, Bamberg, Germany. pp.148-155, ⟨10.1007/978-3-319-22723-8_12⟩. ⟨hal-01207511⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Thèse

    Iuliia Zhurakovskaia. Immersive serious games for learning physics – JeSeiPa. Human-Computer Interaction [cs.HC]. Université Paris-Saclay, 2022. English. ⟨NNT : 2022UPASG026⟩. ⟨tel-03669069⟩

    VENISE

    Année de publication

    Disponible en libre accès

  • Poster de conférence

    Nawel Khenak, Jean-Marc Vezien, Patrick Bourdot. Using Augmented Reality Guides for Insertion Task: A qualitative Study. International Conference on Virtual Reality and Augmented Reality (EuroVR), Oct 2018, Londre, United Kingdom. ⟨hal-02351544⟩

    VENISE

    Année de publication

  • Ouvrages

    Lucio Tommaso de Paolis, Patrick Bourdot. Augmented Reality, Virtual Reality, and Computer Graphics: 7th International Conference, AVR 2020, Lecce, Italy, September 7–10, 2020, Proceedings, Part II. Springer International Publishing, 12243, 2020, Lecture Notes in Computer Science, ⟨10.1007/978-3-030-58468-9⟩. ⟨hal-03453731⟩

    VENISE

    Année de publication